تشخیص رتینوپاتی دیابتی با کمک هوش مصنوعی گوگل

 2 دسامبر 2016- محققان شرکت گوگل نوعی هوش مصنوعی(AI) تولید کرده‌اند که قادر به تشخیص رتینوپاتی دیابتی در بیماران مبتلا به دیابت است. این هوش مصنوعی قادر است با بررسی عکس‌های شبکیه، رتینوپاتی دیابتی که علت اصلی نابینایی در بزرگسالان است را تشخیص دهد.

 این مطالعه که در مجله‌ی  انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد تشخیص رتینوپاتی توسط این هوش مصنوعی تقریباً معادل نرخ تشخیص رتینوپاتی توسط یک متخصص چشم است. حال گوگل امیدوار است با استفاده از این تکنولوژی افراد بیشتری برای رتینوپاتی، غربالگری شوند بویژه در کشورهایی  که به دلیل کمبود امکانات و نیروهای متخصص غربالگری محدود است.

 هوش مصنوعی ساخت شرکت گوگل با استفاده از یادگیری عمیق موفق به تشخیص رتینوپاتی دیابتی شده است. این ابزار قادر است چهره‌ها، حیوانات و اشیاء را در تصاویر آپلود شده در سرویس های آنلاین گوگل شناسایی کند. مفهوم استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی رتینوپاتی از هنگامی آغاز شد که محققان گوگل متوجه شدند پزشکان هندی برای غربالگری تعداد زیاد بیماران با چالشهایی روبرو هستند.

 این گروه مغزی در گوگل که نرم افزار هوش مصنوعی را تولید کرده اند از 48 نفر از پزشکان  هندی و آمریکایی درخواست‌هایی را مبنی بر تهیه‌ی نرم افزاری که قادر به شناسایی بیماری بر اساس  عکس‌ها باشد(نظیر بیماری رتینوپاتی دیابتی) دریافت کردند، سپس این نرم افزار با 128 هزار تصویر از طریق شبکه‌ی عصبی گوگل تغذیه گردید.

 این سیستم  به طور مداوم قادر به شناسایی رتینوپاتی دیابتی بیش از پزشکان است و در 90 درصد از موارد از نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب اجتناب می‌کند، موسسه‌ی ملی بهداشت حداقل دقت در تشخیص رتینوپاتی دیابتی را بصورت استاندارد 80 درصد اعلام کرده است.

 دکتر Pengپزشک و مهندس بیومدیکال در گوگل تاکید نمود که ایده‌ی تولید AIکمک به پزشکان است نه جایگزین شدن آن بجای پزشکان. تیم دکتر pengدر حال آموزش هوش مصنوعی تشخیصی گوگل درست مانند آموزش به پزشکان در دوره‌ی دانشجویی، برای تشخیص بیماری بر اساس نتایج اولیه است، این یافته ها از طرف دانشمندان بازخورد مثبتی داشته است.

 پرفسور McCollochمتخصص دیابت از دانشگاه واشنگتن می‌گوید:  این یک فن‌آوری معتبر است که می‌تواند خدمات غربالگری را به مکانهای دور جائیکه امکانات غربالگری شبکیه‌ی چشم کمتر در دسترس می‌باشد، ارائه  دهد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/dec/googles-ai-detects-diabetic-retinopathy-at-similar-rate-to-doctors-96136947.html